Sieci Komputerowe- ćwiczenia/laboratoria

Termin zajęć:
  • ćwiczenia - wtorek, 8:15, A1-24
Rodzaj zajęć:
  • ćwiczenia - 30h.
Warunek zaliczenia ćwiczeń:
  • Obecności - maksymalnie 3 niebecności w semestrze.
  • Co najmniej 50% punktĂłw.
Ocena ćwiczenia:
  • Projekt I (zajęcia 2-6, gniazda) - 40%
    • grupy 2 osobowe
    • stworzyć aplikację
    • prezentacja działania apliakcji
    • Funkcje związane z protokołem powinny zostać zaimplementowane w formie biblioteki
    • Dokumetancja
      • ZałoĹźenia projektowe
      • Opis implementowanego zakresu protokołu
      • Lista funkcjonalności aplikacji
    • Etapy prac:
      1. Stworzenie założeń projektowych aplikacji - do dokumentacji
      2. Opracowanie protokołu bez implementacji("na kartce") - do dokumentacji
      3. Orpacowanie API biblioteki - do dokumentacji
      4. Implemetacna połączeń i pdostawowych funkcji - komentarze w kodzie do częśći programu i zmiennych
      5. Sprawdzenie działania programów
      6. Zaliczenie projektu
  • Sprawozdanie/Sprawdzian I (zajęcia 7-8, śledzenie protokołów) - 20%
  • Sprawozdanie/Sprawdzian II (zajęcia 9-11, konfiguracja sieci) - 20%
  • Sprawozdanie/Sprawdzian III (zajęcia 12-13, DHCP i DNS) - 20%


Plan ćwiczeń

Tematy projektĂłw

Projekty można realizować w zespołach 2 osobowych, przy czym wówczas konieczne jest stworzenie GUI w dowolnej technologii.

  1. Protokół IMAP - apliakcja klienta
    • pobieranie wiadomosci z serwera
    • zapisywanie wiadomosci lokalnie
    • implementacja jednej skrzynki odbiorczej
    • przechowywanie wiadomosci lokalnie w skrzynce odbiorczej
    • plik konfiguracyjny z informacjami o serwerze i danych uzytkownika oraz o interwale automatycznego pobierania wiadomosci
    • interpretacja kodĂłw otrzymanych od serwera i informowanie o bledach uĹźytkownika
    • implementacja funkcji klienta zgodnych z protokołem
  2. Protokół POP3 - aplikacja klienta
    • pobieranie wiadomosci z serwera
    • zapisywanie wiadomosci lokalnie
    • implementacja jednej skrzynki odbiorczej
    • przechowywanie wiadomosci lokalnie w skrzynce odbiorczej
    • plik konfiguracyjny z informacjami o serwerze i danych uzytkownika oraz o interwale automatycznego pobierania wiadomosci
    • interpretacja kodĂłw otrzymanych od serwera i informowanie o bledach uĹźytkownika
    • implementacja funkcji klienta zgodnych z protokołem
  3. Protokół FTP - klient
    • nawiązanie połączenia
    • przeglądanie katalogĂłw
    • odbieranie plikuĂłw
    • pasywne odebranie pliku
  4. Protokół FTP - serwer
    • obsługuje tylko logowanie anonymous bez hasła
    • nawiązuje połączenie w trybie passive lub active
    • pozwala na przeglądanie jednego katalogu
  5. Protokół IRC - aplikacja klienta
    • rozmowa na jednym lub wielu kanałach
    • moĹźliwość rozmowy prywatnej
    • implementacja funkcji przydatnych dla uzytkownika (rozmowy, zmiany parametrow kanalu, informacji o uzytkowniku)
    • interpretacja kodĂłw otrzymanych od serwera i informowanie o bledach uĹźytkownika
  6. Protokół IRC - aplikacja serwera
    • obsługa jednego kanału "SIK" (pozostałe są niedostępne, np. brak wymaganego +i)
    • moĹźliwość rozmowy prywatnej
    • implementacja rozmowy na kanale, informacji o wejsciu/wyjsciu uĹźytkownika, zmiany parametrow kanalu, informacji o uzytkowniku
  7. Serwer HTTP
    • obsluga vritualhost - domeny www.12345.pl, www.54321.pl i wyswietlanie strony o ktĂłrą poprosił uĹźytkownik w zaleĹźnosci od domeny z róşnych katalogĂłw ustawianie nagłówkĂłw serwera (informacja o systemie, informacja o stornie, itp. )
    • obsługa plikĂłw php
    • odbieranie od klienta danych POST i plikĂłw
    • interpretacja skryptĂłw php - phpcli
    • wysyłanie odpowiednich kodĂłw do klienta
    • zapisanie do pliku logĂłw informacji o połączeniu - kto, kiedy i do jakiej strony www
    • implementacja funkcji serwera zgodnych z protokołem
  8. Stworzenie klienta Jabber
    • lista kontaktĂłw
    • jedno konto
    • obsługa rozmowy
  9. Stworzenie systemu przesyłania danych przez Multicast
    • opracowanie prostego protokołu przesyłania plikĂłw
    • aplikacja nadająca - serwer
    • aplikacja odbieraca - klient

Przydzielone tematy projektĂłw:

  • Kuligowski - IMAP
  • Korościk - POP3
  • Wojciechowicz Jadwiszczak - FTP klient
  • Tucki Krawczyk - FTP Serwer
  • Beczyński - IRC klient
  • Mączkowski - IRC Serwer
  • Janeda - Serwer HTTP
  • Ambroziak Behnke - Klient XMPP/Jabber
  • Domoradzka Mendlik - serwer DHCP
  • Kapłon Roszyk - Multicast
  • Matysiak - SNMP
  • Ciszewski - SMTP serwer (bez autoryzacji, bez ssl, open relay)